4359236389_7da6b11ac5_o

Jak przygotować i prowadzić prezentację?

Pomimo tego, że prezentacje dają możliwość do zdobycia w łatwy sposób wysokiej oceny to i tak przez większość osób są traktowane jako zło konieczne. Według nauczycieli mają stanowić ,,urozmaicenie" przedmiotu, ale niestety rzeczywistość wygląda inaczej - często prowadzący prezentacje czują dyskomfort widząc niewielkie zainteresowanie, z kolei słuchacze przeżywają ,,męki", gdy ktoś czyta skopiowany tekst z kartki lub slajdów.

Generalnie uważam, że warto rozwijać zdolność do prowadzenia prezentacji, zwłaszcza gdy chcemy budować swój wizerunek lub rozważamy pracę w większej firmie. Naturalnie, nie każdy posiada wrodzoną charyzmę i pewność siebie, aby porywać tłum jak Mateusz Grzesiak... ale istnieją sposoby, dzięki którym można znacznie polepszyć jakość prezentacji, o czym dziele się z Wami poniżej. 😉

 

Jeszcze dwie uwagi. Po pierwsze artykuł przedstawia wszystkie elementy prowadzenia prezentacji, od jej przygotowania włącznie. Po drugie, podkreślam, że nie uważam się za eksperta w tej dziedzinie. Wpis powstał po zaczerpnięciu porad doświadczonych speakerów, własnych obserwacji oraz źródeł, które znajdziecie na końcu. 

 

 

1. Przed rozpoczęciem tworzenia prezentacji

 

Zdaję sobie sprawę z tego, że schemat działania zazwyczaj polega na tym, że prace rozpoczynają się dzień/w nocy przed jej prezentowaniem. Niestety, takie podejście jest najczęstszą przyczyną złego przygotowania. Generalnie uważam, że pójście na chaos nie sprzyja efektywności, więc jeszcze przed otwarciem programu warto zadbać o:

  • dokładny research zagadnienia, które będziemy poruszać - w tym przypadku dobrze jest zapisać ciekawsze linki i myśli
  • znaleźć myśl przewodnią prezentacji i wokół niej spisać swoje pomysły (tutaj polecam mapy myśli lub karteczki przylepne)
  • przygotować plan prezentacji zgodnego z zasadą ,,od ogółu do szczegółu''

 

Powyższe działania raczej nie przekroczą 1 godziny, a dzięki temu znacznie ułatwimy sobie pracę i przemyślimy dokładny zarys prezentacji.

 

2. Na co uważać tworząc prezentację?

 

Niezależnie od tego z jakiego programu korzystamy przygotowując prezentację, warto zadbać o to, aby była ona ciekawa i zrozumiała dla odbiorców. Aby to osiągnąć nie trzeba postępować według jakiegoś wyszukanego schematu, tylko po prostu unikać prostych błędów, które zniechęcają słuchaczy. Zatem jaka powinna być prezentacja?

Przede wszystkim prezentacja powinna być miła dla oka i czytelna. Dlatego też zapychanie wszystkich slajdów tekstem skopiowanym z internetu jest bardzo słabym rozwiązaniem (chyba nie ma nic gorszego). Co więcej, różne przejścia graficzne lub oryginalne tła nie są tak naprawdę istotne. Liczy się przejrzystość, zatem tekstu nie powinno być zbyt dużo, więc czarny kolor czcionki na białym tle jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Co ważne prezentacja musi być spójna z tym co mówimy, więc nie wrzucamy slajdów, które są bezużyteczne. Wiadomo, że obrazki/wykresy są ciekawym oraz praktycznym urozmaiceniem (jeśli są zrozumiałe), a ich zaleta jest to, że budzą zainteresowanie słuchaczy i łatwo można je opisywać.

 

Na końcu artykułu lista programów umożliwiających tworzenie prezentacji.

3. Zwiększanie komfortu przed przemówieniem

 

Strach przed przemówieniami publicznymi, czy poczucie dyskomfortu to rzecz naturalna, z którą muszą sobie radzić nawet najlepsi mówcy. Przykład: psycholog Jacek Walkiewicz przyznał w podcaście u Marcina Iwucia (tutaj) o tym jak wielką tremę odczuwał przed chyba najbardziej inspirującym polskim wystąpieniem na konferencji TED (tutaj sprawdzicie). Dlatego jeśli odczuwacie wewnętrzny niepokój to musicie znaleźć sposoby do zwiększenia poczucia komfortu. Jakie są moje metody?

  • zawsze dbam o to, aby moja koncentracja była na wysokim poziomie (tutaj są na to sposoby), więc przed prezentowaniem pije ok. 150 ml wody oraz dostarczam cukier do organizmu (np. jedząc trochę czekolady)
  • muszę czuć się komfortowo, więc wybieram taki strój, przy którym wyglądam dobrze, ale jednocześnie jest mi wygodnie. Czyli np. zapięta pod samą szyję koszula super slim odpada, bo wtedy mam poczucie, że mogę się udusić oraz zwiększam swój dyskomfort (swoją drogą obcisłe ubrania są bardziej potliwe)
  • co chyba oczywiste, aby zmniejszyć stres należy być przygotowanym do prezentacji
  • co więcej, dobrze jest przećwiczyć przemowę przed lustrem - najlepiej bez żadnej pomocy naukowej

 

4. Co robić, aby wzbudzać zainteresowanie?

 

Na ciekawość słuchaczy składa się wiele elementów. Już na poziomie tworzenia prezentacji możemy wykorzystać zasadę z TEDa, która brzmi - spraw, aby główna myśl prezentacji była warta podzielenia się (ang. make your idea worth sharing), a następnie wokół tego jednego pojęcia buduj prezentacje. Na wzbudzenie zainteresowanie wpływają również obrazowe, kreatywne porównania oraz pytania do publiczności. W przemówieniach publicznych bardzo ceniona jest naturalność oraz przykłady z życia wzięte (np. kiedyś tłumaczyłem inflację na przykładzie kolegi, który lubi wypić piwo z wyższej półki).

 

Równie istotne jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, na które składają się: uśmiech, otwarta mowa ciała oraz donośny głos. Do tego można zadbać o to, aby początek prezentacji wzbudzał ciekawość (np. w prezentacji przedstawię sposób na zarobienie 1000 zł, definicję bezrobocia oraz 2 memy z internetu - to tylko przykład!).

 

Co bardzo ważne, troszcząc się o słuchaczy NIE czytamy prezentacji z kartki ani ze slajdów, bo to chyba najgorsze co możemy zrobić. Wiadomo, że samej teorii też nie powinno być zbyt dużo, bo wtedy automatycznie osoby po drugiej stronie tracą zainteresowanie)

 

5. Mowa ciała

 

Bardzo duży wpływ na jakość prezentacji ma mowa ciała, ponieważ zarówno przyczynia się do oceny słuchaczy jak również oddziałuje na naszą pewność siebie (tutaj dowód). Dlatego, absolutnym fundamentem jest otwarta pozycja (czyli nie krzyżujemy rąk, nóg) oraz wyprostowana postura. Można wgłębiać się bardziej w ten element, ale jest to temat na osobny artykuł. Co więcej, mowa ciała wpływa również na ton głosu, ponieważ znacznie łatwiej jest mówić, gdy jesteśmy wyprostowani.

 

Niedawno usłyszałem też bardzo dobrą radę, która bardzo mi pomogła w czasie przemówień, a mianowicie - mów tak jakbyś tłumaczył zagadnienie małym dzieciom, czyli mów powoli i buduj proste myśli. Dzięki temu zacząłem mówić zdecydowanie wyraźniej oraz łatwiej jest mi budować myśli w czasie prezentacji.

***

Mam nadzieje, że rady będą dla Was pomocne! 🙂 Jeśli macie jakieś pytania/sugestie/wskazówki/cokolwiek to oczywiście zostawcie komentarz. Chciałbym również dodać, że wpis nie wyczerpał tematu - jest jedynie wstępem do artykułów, które będę pisał w przyszłości. 😉 A poniżej znajdziecie wszystkie przydatne linki oraz odwołania.

 

Pozdrawiam!

Kamil

 

Programy do prowadzenia prezentacji (oprócz powerpointa):
Prezi
Sliderocket
- 280slides

Filmy, o których wspominam:
Amy Cuddy, Język ciała kształtuje naszą osobowość - ted.com
Jacek Walkiewicz, Pełna moc możliwości - ted.com
Chris Anderson, Sekret TED'a do inspirujących przemówień - ted.com

Książki, artykuły:

A. Pease, B. Pease, Mowa ciała (link)
Podcast Marcina Iwucia z Jackiem Walkiewiczem (link)
Wskazówki do prowadzenia prezentacji, BusinessInsider (link)

Zdjęcie:
Unsplash.com